- Do końca 2012 r., spośród 1540 inwestycji współfinansowanych z Programu Infrastruktura i Środowisko prawie 500 zostało już zakończonych. W zdecydowanej większości są to przedsięwzięcia z sektorów: zdrowia i środowiska. Ponad połowa kosztów ich realizacji została pokryta z Funduszy Europejskich - podsumowuje Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Do końca zeszłego roku w ramach umów przyznających beneficjentom wsparcie unijne rozdysponowano w sumie 98,5 mld zł, co stanowi blisko 85 proc. wszystkich środków unijnych dostępnych w Programie Infrastruktura i Środowisko. W porównaniu do 2011 roku, ilość umów zatwierdzonych do realizacji wzrosła o 22,8 p.p., a ich wartość o 22,5 p.p. Najwięcej umów podpisano w sektorach środowiska (106), transportu (58) i energetyki (51).
- Najwięcej środków unijnych do rozdysponowania pozostaje jeszcze w sektorze transportu i energetyki. Projekty z tych obszarów charakteryzuje skomplikowany proces inwestycyjny, gdzie znacząca część harmonogramów obejmuje prace projektowe i przygotowawcze - przyznaje MRR. W 2013 roku fundusze na inwestycje transportowe i energetyczne będą przeznaczone na realizację przedsięwzięć z tzw. list projektów indywidualnych oraz w ramach konkursów.
W roku 2012, z przesłanych do tej pory przez stronę polską tzw. dużych projektów, Komisja Europejska potwierdziła przyznanie wsparcia finansowego dla 28 inwestycji (w sumie dotychczas dla 70 projektów). To największa liczba wydanych decyzji w jednym roku. Na te projekty przeznaczono 2,43 mld euro (tj. ok. 10 mld zł) z Funduszy Europejskich. Wśród nich znalazła się m.in. budowa Trasy Mostu Północnego w Warszawie, modernizacja trzech linii kolejowych, dwa odcinki połączenia elektroenergetycznego Polska-Litwa, a także budowa Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku. Poświadczenie wydatków do KE w 2012 roku – 101 proc. prognozy. Prognoza certyfikacji na rok 2012 na poziomie 25,2 mld zł wydatków kwalifikowalnych została wykonana w ponad 101 proc. (25,5 mld zł).
Do końca 2012 roku certyfikowano w sumie 58,8 mld zł wydatków kwalifikowalnych, z czego 45,5 mld zł to część UE, co stanowi 39 proc. alokacji Programu. KE zrefundowała juŜ 41,8 mld zł. Prognoza certyfikacji na rok 2013 w Programie Infrastruktura i Środowisko wynosi 31,7 mld zł.
Trwa modernizacja 560 km km linii kolejowych. Docelowo zmodernizowanych zostanie około 600 km linii kolejowych m.in. Warszawa – Łódź, Warszawa – Gdynia, Kraków – Rzeszów. W ramach rozpoczętej w 2012 r. ścisłej współpracy z Komisją Europejską uzyskaliśmy zgodę KE, przy spełnieniu określonych warunków, na realizację projektów rewitalizacyjnych oraz polegających na przebudowie miejsc
niebezpiecznych (np. przejazdy kolejowe).
- W 2013 roku planujemy przyspieszenie procesu kontraktacji środków, szczególnie w sektorze kolejowym. Zgodnie z aktualnymi prognozami planowane jest podpisanie ok. 40 umów na kwotę dofinansowania UE w wysokości ponad 9 mld zł. Dotychczas zawarto 29 umów na łączną kwotę dofinansowania UE 10,4 mld zł, tj. 52,6 proc. środków dla sektora kolejowego - informuje ministerstwo.